۱۱/۲۸/۱۳۹۷

دوری از تقلید فانتزی غربی و فانتزی‌نویسی بومی

نگاهی به رمان نوجوان «دشت متلاطم»؛
بازتولید رسم‌های از یادرفته در بافتی امروزی

تاریخ انتشار : شنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۰۸:۴۷


فرزانه آقاپور، عضو هیأت علمی و استادیار دانشگاه گیلان، در یادداشتی نگاهی داشته به رمان نوجوان «دشت متلاطم» اثر علی‌اکبر کرمانی‌نژاد که در ادامه می‌خوانید.
 "بازتولید رسم‌های از یادرفته در بافتی امروزی"

 منطقه‌ بلوچستان همواره خطرخیز بوده است و خشک‌سالی، فقر و قاچاقچیان مواد مخدر جان مردمانش را گرفته‌اند و جانی دیگر به خان‌های خون‌ریز نامردم منطقه داده‌اند.

علی‌اکبر کرمانی‌نژاد در کتاب «دشت متلاطم» این‌همه را با دقت می‌کاود و طبع سوزان و ناملایم مردم کویری جنوب کرمان را در برابر چشم مخاطب پهن می‌گسترد. او در روایتی پرکشش، رویارویی نوجوانی کم‌تجربه با نیروهای سیاهی را نشان می‌دهد و سفر مخاطره‌آمیزش را در دل کویر به تصویر می‌کشد.

سعیدخان، خانی از خان‌های بلوچستان، نمی‌خواهد خود و مردمش را آلوده‌ قاچاق مواد مخدر کند و سعی دارد مردم را با کشاورزی و تولید به رفاه برساند. این رفتار او خشم خان‌های بزرگ و قاچاقچی منطقه را برمی‌انگیزد، تا جایی‌که همه باهم طبق نقشه‌ای، یکی از خان‌ها را ترور می‌کنند و با مدارک انکار‌ناپذیر، قتل را به گردن سعیدخان می‌اندازند.

سعید‌خان به کوه‌ها متواری می‌شود و همسر و فرزندانش از بیم انتقام به دشت پناه می‌برند.  کاکایی، پسر نازپرورده‌اش برای نجات او راهی سفر می‌شود، اما قهرمان نوجوان در این راه تنها نیست و راهنمایانی از جنس یاوران دنیای فانتزی همراهش می‌شوند و با استفاده از دنیاهای موازی سفر را پیش می‌برند.

رمان فضای دشت، ارتباط انسان و شتر، باراندازهای قاچاق مواد مخدر و دشواری زیست کویری را به‌زیبایی تمام مانند فیلمی بلند به نمایش می‌گذارد. کرمانی‌نژاد در آمیختگی و کشاکش علم، خیال و واقعیت، رمان نوجوانی در ژانر علمی‌تخیلی پدید آورده است. او با پرداختن به برخورد نیروهای تاریکی و روشناییِ لایه‌های گوناگون زمین، در بستر حادثه‌های شگفت، تجربه‌ خوانشی نو و متفاوت را برای مخاطبان نوجوان و بزرگ‌سال فراهم می‌کند.

بن‌مایه‌های اسطوره‌ای و جادویی در کنار شخصیت‌پردازی جان‌دار و تصویرپردازی‌های جزء‌نگرانه، نوید علمی‌تخیلی بومی جذابی را می‌دهند که هم‌زمان جانب متن و مخاطب را نگه داشته است و رسم‌های از یادرفته را در بافتی امروزی بازتولید می‌کند.

رمان «دشت متلاطم» از سوی انتشارات محراب قلم به ویراستاری فرزانه آقاپور، با 312 صفحه‌ و شمارگان آن هزار و 100 نسخه با قیمت 370 هزارریال، منتشر شده است.
 http://www.ibna.ir/fa/doc/note/271896/%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D8%AA%D9%88%D9%84%DB%8C%D8%AF-%D8%B1%D8%B3%D9%85-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%DB%8C%D8%A7%D8%AF%D8%B1%D9%81%D8%AA%D9%87-%D8%A8%D8%A7%D9%81%D8%AA%DB%8C-%D8%A7%D9%85%D8%B1%D9%88%D8%B2%DB%8C?fbclid=IwAR2TsjV9T4J8yUO6Zt2SGIAkkmjUENSMwXVXIj0U6QgDO_c0bN6yv3VDX-o

هیچ نظری موجود نیست: