۱۱/۱۵/۱۳۹۷

درهم‌آمیختگی فانتزی و جادو در «جادوی هزار پرنده»


درهم‌آمیختگی فانتزی و جادو در «جادوی هزار پرنده»

تاریخ انتشاردوشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۵۵


رمان «جادوی هزار پرنده» نوشته علی‌اکبر کرمانی‌نژاد اخیراً وارد بازار نشر شده است. این رمان نوجوان، داستانی فانتزی است که ماجراهای آن در دل کویر اتفاق می‌افتد.

درهم‌آمیختگی فانتزی و جادو در «جادوی هزار پرنده»

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در کرمان، «جادوی هزار پرنده» در گونه فانتزی نوشته شده و در نگارش آن، از افسانه‌ها و اسطوره‌های ایرانی استفاده شده است. فرزانه آقاپور، نویسنده و استادیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه گیلان، در یادداشتی که آن را برای انتشار در اختیار ایبنا قرار داده است، به این کتاب پرداخته است. این یادداشت در زیر از نظر مخاطبان می‌گذرد:

جادویی که بر هزار پرنده کارگر شد!

کریم، کهره‌چران (بزغاله‌چران) آبادی تنها و بی‌پناه، وقتی دنبال بز گریزپای گله‌اش می‌گشت، با هجوم پرنده‌هایی غول‌پیکر و سیاه مواجه می‌شود که آرامش اهالی را به هم می‌ریزند و خسارت و ویرانی به بار می‌آورند. او به‌زحمت و 
فضای رمان به رغم اغلب فانتزی‌های ایرانی که از فضای فانتزی‌های غربی مایه می‌گیرند، به فضای روستایی با ویژگی‌های بومی متمایل است و تخیلی شگفت، سرشار و پیش‌بینی‌ناپذیر دارد.
با راهنمایی و یاری بزی عجیب جان به در می‌برد. شخصیت نوجوان رمان، به دنبال آن بز وارد دنیایی ماورایی می‌شود و در وادی‌های شناخت خویش پیش می‌رود. او به بهشتی خشکیده پا می‌گذارد که اسیر جادو از آب و آبادانی جا مانده است و دیر یا زودی است که در آن، جنگی بر سر آب درگیرد...

علی اکبرکرمانی‌نژاد، فانتزی جادویی پرکشش و جذابی را آفریده است که از چند رو، در نوع خود و در میان آثار نوجوان ایرانی بی‌همتاست؛ فضای رمان به رغم اغلب فانتزی‌های ایرانی که از فضای فانتزی‌های غربی مایه می‌گیرند، به فضای روستایی با ویژگی‌های بومی متمایل است و تخیلی شگفت، سرشار و پیش‌بینی‌ناپذیر دارد.

بن‌مایه‌های اسطوره‌ای نیز جابه‌جا در طول روایت به کار گرفته شده‌اند و باورهای مردم و فرهنگ عامه، نوجوانان را به دنیایی متفاوت و نو فرامی‌خوانند. عنصرهای فانتزی نخست به دنیای واقعی راه می‌یابند و سپس قهرمان را به دنیایی دیگر با ویژگی‌های جادویی هدایت می‌کنند.

مسأله کمبود آب و جنگ بر سر آن که به باور صاحب‌نظران می‌تواند علت جنگ جهانی آینده باشد، در این کتاب بسیار برجسته شده است و نویسنده، توجه مخاطبان نوجوان را به بحران محیط‌زیستی خشک‌شدن سفره‌های آب زیرزمینی و قنات‌ها جلب می‌کند.

نوجوان کنشگر با ابزار مهرورزی، دانایی و موسیقی برای بازگردانی صلح با جادوی تاریک مبارزه می‌کند. این رمانِ محیط‌زیستی با رویکردی صلح‌آمیز و به دور از ترویج خشونت، رشد و شدن و دیگردوستی را دستمایه قرار می‌دهد. کریم، 
این رمانِ محیط‌زیستی با رویکردی صلح‌آمیز و به دور از ترویج خشونت، رشد و شدن و دیگردوستی را دست‌مایه قرار می‌دهد.
قهرمان داستان دشواری‌ها را به‌خاطر آسودگی دیگران می‌پذیرد و دیگری‌های گوناگون را برای رسیدن به هدفی مشترک بسیج می‌کند.

این رمان نوجوان در کشاکش حادثه‌های پیاپی و تعلیقی نفس‌گیر، بسیار خوش‌خوان است و لذت و آموزش را در پیوندی گفت‌و‌گویی، توامان به خواننده عرضه می‌کند.

«
جادوی هزار پرنده» در سال 1394 در میان سیزده رمان برگزیده جایزه پرنده آبی قرار گرفت. رمان «جادوی هزار پرنده» اما حال و هوایی متفاوت دارد. داستانی فانتزی که در کویر اتفاق می‌افتد. «علی اکبر کرمانی‌نژاد» نویسنده این کتاب از جادوگری می‌نویسد که آب‌های زیرزمینی را در جایی جمع کرده و خشکسالی به وجود آورده است. اما قهرمان نوجوان داستان به جنگ جادوگر می‌رود و در این بین اتفاقات جالبی رخ می‌دهد. «جادوی هزار پرنده» در گونه فانتزی نوشته شده و از افسانه‌ها و اسطوره‌های ایرانی هم در نگارش آن استفاده شده است.

یادآوری می‌شود، از صاحب همین قلم در عرصه ادبیات نوجوان، دو رمان فانتزی دیگر به نام‌های «دشت متلاطم» و «قصر جادو»، به‌زودی توسط انتشارات محراب قلم منتشر خواهد شد. دو اثر «لولی خنده‌فروش» و «گاچوی پوشالی» نیز در سال 1397 از کرمانی‌نژاد منتشر شده‌اند.
آدرس فایل : http://www.ibna.ir/fa/doc/note/269263/%D8%AF%D8%B1%D9%87%D9%85-%D8%A2%D9%85%DB%8C%D8%AE%D8%AA%DA%AF%DB%8C-%D9%81%D8%A7%D9%86%D8%AA%D8%B2%DB%8C-%D8%AC%D8%A7%D8%AF%D9%88-%D8%AC%D8%A7%D8%AF%D9%88%DB%8C-%D9%87%D8%B2%D8%A7%D8%B1-%D9%BE%D8%B1%D9%86%D8%AF%D9%87

هیچ نظری موجود نیست: