۳/۲۷/۱۳۸۷

چنگيز آيتاماتوف هم رفت

مراسم خاك‌سپاري چنگيز آيتماتوف - نويسنده‌ي سرشناس قرقيز - با حضور هزاران نفر از علاقه‌مندان او برگزار شد.

به ‌گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، پيكر اين نويسنده روز گذشته (شنبه، 25 خرداد) پس از مراسم چندساعته در تالار اركستر ملي شهر بيشكك، در قبرستاني در 20 كيلومتري پايتخت قرقيزستان و با رسوم اسلامي، طبق وصيتش، در كنار پدرش در گورستان آتابيت كه بسياري از قربانيان كشتارهاي استالين در آن‌جا دفن شده‌اند، به خاك سپرده شد.

دولت قرقيزستان روز شنبه را عزاي عمومي اعلام كرده بود و با وجود گرماي 40درجه‌ي هواي بيشكك، زن و مرد و كودك بيش از سه‌ ساعت منتظر ماندند تا از مقابل تابوت باز آيتماتوف عبور و براي آخرين‌بار با او وداع كنند.

قربان‌ بيك باقي‌اف - رييس‌جمهور قرقيزستان - در پيامي به مناسبت درگذشت اين نويسنده كه از راديو و تلويزيون اين كشور پخش شد، اعلام كرد: «مرگ آيتماتوف فرهنگ جهان و كشورمان را در سوگ عظيمي فرو برد. او مشاركتي ارزشمند براي استحكام دوستي‌ها ميان مردم جهان داشت.»

رويترز كه حاضران را 20هزار نفر اعلام كرده است، همچنين گزارش داد، دميتري مدودف - رييس‌جمهور روسيه - در پيامي عنوان كرد: «چنگيز آيتماتوف ديگر در ميان ما نيست؛ اما سخنان انديشمندانه‌ي او هميشه باقي خواهند ماند. آثار او پرورش‌دهنده‌ي اصول مهرباني، عدالت و انسان‌دوستي هستند كه در قلب خوانندگان در كشورهاي مختلف و نسل‌هاي متعدد رسوخ كرده‌اند.»

چنگيز آيتماتوف كه از او به‌عنوان يكي از نامزدهاي كسب جايزه‌ي نوبل ادبيات نام برده مي‌شد، روز سه‌شنبه، 21 خرداد، در سن 79سالگي در آلمان درگذشت.

آيتماتوف كه متولد 12 دسامبر 1928 بود، موفق به كسب جوايز ادبي متعددي شده بود و به‌عنوان سفير قرقيزستان در چندين كشور اروپايي فعاليت مي‌كرد.

از جمله معرو‌ف‌ترين كتاب‌هاي او به «جميله» و «روزي كه صد‌ سال طول كشيد» مي‌توان اشاره كرد.

او به دو زبان روسي و قرقيزي كتاب‌هاي خود را مي‌نوشت و آثارش به بيش از 150 زبان جهان ترجمه شده و تاكنون 40 ميليون نسخه از كتاب‌هايش در سرتاسر جهان به فروش رفته‌اند


---------------------------------------------------------
به همين سادگي، مردي كه سال‌هاي جواني اكثر پيرهاي امروزي با كتاب‌هاي او به سر رسيد؛ رفت.اما متن خبر را با دقت بيشتري بخوانيد و ببينيد دانه‌ي فلفل و خال رخ يار چه فرقي با هم دارند. احمد محمود رفت. شاملو رفت و و و و فرق دولت‌مردان ما و دولت مردان قرقيز در چيست. از تشويق و برگزاري يادواره شان گذشتيم؛اي‌كاش آن‌همه ...

هیچ نظری موجود نیست: